Class 5 Wings Lesson 5 My School Days Activity 1 to 23 Solved Question Answer

 

Class 5 Wings Lesson 5 Activity 1 to 23 Solved All Question Answer


I am Akash. I read in class five. Every day I go to school with my friends. I love to go to school. My teachers also love me very much. I read my lessons carefully. Ankit, Sahil, and Sujan are my best friends. We use to sit on the front bench in our classroom. After having a midday meal we play different games during our tiffin time. I like tiffin break very much. I get a chance to play with my friends then. But I never neglect my classes and my studies. English and Mathematics are my favorite subjects. But I study all the subjects regularly to have a good result.

আমি আকাশ। আমি পঞ্চম শ্রেণিতে পড়ি। প্রতিদিন আমি আমার বন্ধুদের সঙ্গে স্কুলে যাই। আমি স্কুলে যেতে ভালোবাসি। আমার শিক্ষকরাও আমাকে খুব ভালোবাসেন। আমি আমার পড়াগুলো যত্নের সঙ্গে করি। অঙ্কিত, সাহিল ও সুজন হল আমার প্রিয় বন্ধু। আমরা শ্রেণিতে সামনের সারির বেঞ্ঝেই বসি। দুপুরের মিডডে মিলের পর আমরা নানারকম খেলা করি। আমার টিফিনের ব্রেকটা খুব ভালো লাগে। আমি আমার বন্ধুদের সঙ্গে তখন খেলার সুযোগ পাই। কিন্তু আমি কখনো আমার ক্লাস বা পড়াশোনা অবহেলা করি না। ইংরেজি ও অঙ্ক হল আমার পছন্দের বিষয়। কিন্তু আমি ভালো ফল করার জন্য সব বিষয়ই নিয়মিত ভাবে পড়ি ।

আরো পড়ুনঃ Class -V

 Activity -1 
Complete the following sentences with information from the text :
পাঠ থেকে তথ্য নিয়ে নীচের বাক্যগুলি সম্পূর্ণ করো।
1. Akash read in class V.
2. Akash goes to school with his friends.
3. Akash loves to go to school.
4. Ankit, Sahil, and Sujan are Akash's friends.
5. Akash and his friends play different games during the tiffin time.

 Activity - 2 
Write "T" for True and 'F' for False statements in the boxes given :
সত্য বাক্যগুলির জন্য "T" ও মিথ্যা বাক্যগুলির জন্য 'F' প্রদত্ত বাক্সে লেখো
1. Akash's teachers do not love him.
আকাশের শিক্ষকরা তাকে ভালোবাসতেন না।
Answer. F
2. Akash and his friends always sit on the front bench.
আকাশ ও তার বন্ধুরা সবসময়ই সামনের বেঞ্চে বসত।
Answer. T
3. Akash never eats midday meal.
আকাশ কখনো মিডডে মিল খায় না।
Answer. F
4. Akash's favourite subjects are English and Mathematics.
আকাশের প্রিয় বিষয় হল ইংরেজি ও অঙ্ক।
Answer. T
5. Askash always neglects his class.
আকাশ সবসময় তার ক্লাস অবহেলা করে।
Answer. F

 Activity - 3 
Tick (✔) the correct alternative 
সঠিক বিকল্পটিতে দাগ দাও। 
1. Akash is a student of class-
(a) five ☑
(b) four
(c) six.
2. Akash goes to school with his-
(a) father
(b) mother
(c) friends ☑
3. During tiffin break Akash plays-
(a) football
(b) cricket
(c) different games ☑
4. Akash's favorite subjects are Math and-
(a) Bengali
(b) English ☑
(c) Science
5. Akash studies hard to achieve-
(a) good result ☑
(b) bad result
(c) average result.

Activity - 4 
Underline Subject and Predicate in the following sentences.
নীচের বাক্যগুলির উদ্দেশ্যর ও বিধেয়র নীচে দাগ দাও 
Subject Predicate
1. Cows are grazing in the field.
2. Amrita can sing sweetly.
3. Aman is the first boy in the class.
4. India is a great country.
5. The rose is a beautiful flower.

Activity - 5 
Match the Subjects with their Predicates in the following chart :
নীচের তালিকায় উদ্দেশ্যগুলির সঙ্গে বিধেয়গুলি মেলাও


 Activity- 6 
Use the verb + ing form of the words to make sentences :
শব্দগুলির 'ing' রূপ দিয়ে বাক্যরচনা করো।
1. act : Jaya is acting on the stage
জয়া স্টেজে অভিনয় করছে।
2. walk : The old man is walking slowly
বৃদ্ধটি আস্তে আস্তে হাঁটছেন।
3. sing : Roma is singing a Rabindra Sangeet
রমা একটি রবীন্দ্রসঙ্গীত গাইছে।
4. go : We are going to Darjeeling. 
আমরা দার্জিলিং-এ যাচ্ছি।

Activity -7 
Fill in the blanks with the correct form of the verbs:
ক্রিয়াগুলির সঠিক রূপ দিয়ে শূন্যস্থান পূরণ করো।
1. The man is working in his office room.
লোকটি তার অফিস ঘরে বসে কাজ করছে।
2. Maqbul and Rahul are enjoying their midday meal.
মকবুল ও রাহুল তাদের দুপুরের খাবারটা উপভোগ করছে।
3. We are going to celebrate the Vidyasagar Week in our school.
আমরা স্কুলে বিদ্যাসাগরের সপ্তাহ পালন করতে যাচ্ছি।
4. The students are cleaning their hands before their meal.
ছাত্ররা খাবারের আগে তাদের হাত ধুচ্ছে।
5. Karishma is sleeping in her room.
করিশমা ওর ঘরে ঘুমাচ্ছে।
6. The teacher is speaking in English. 
শিক্ষকটি ইংরেজিতে কথা বলছেন।

Activity - 8 
Look around. Your class is busy buzzing class. Look at all and write five sentences about actions that are happening in your classroom now. Underline the words that show the action happening.
(তোমার চারদিকে তাকাও। তোমার ক্লাস এখন বেশ ব্যস্ত। তোমার চারপাশে যে সমস্ত ঘটনা চলছে তা দেখে পাঁচটি sentence লেখো। যে word-গুলি কাজ করা চলছে বোঝাচ্ছে তাদেরে নীচে দাগ দাও।)
1. The light is coming from the open windows.
খোলা জানালা থেকে আলো আসছে।
2. The students are waiting for the teacher. 
ছাত্ররা শিক্ষকের অপেক্ষা করছে।
3. Few students are finishing their home work. 
কিছু ছাত্ররা তাদের বাড়ির কাজ শেষ করছে।
4. The teacher is teaching in the classroom. 
শিক্ষক মহাশয় শ্রেণিকক্ষে পড়াচ্ছেন।
5. We are studying in the class seriously. 
আমরা নিষ্ঠার সঙ্গে শ্রেণিতে পড়াশোনা করছি।

Activity - 9 
Find out the verbs from the Column A and use them in Column B to rewrite sentences in Present Continuous Tense in Column B. One is done for you:
A সারির ক্রিয়াপদগুলি B সারিতে Continuous tense রূপে ব্যবহার করে বাক্যগুলি আমার লেখো।
Column A Column B
1. Samita carries a bag. Samita is carrying a bag.
2. He tries to cook rice. He is trying to cook rice.
3. My uncle and aunt return from Patna. My uncle and aunt are returning from Patna.
4. The soldiers march in the field. The soldiers are marching in the field.
5. The birds fly in the sky. The birds are flying in the sky.
6. The tree bears fruits. The tree is bearing fruits.
7. They run after the bus. They are running after the bus.
8. He puts the books in order. He is putting the books in order.


 Activity -10 
Write four sentences on how you enjoy your time in school.
স্কুলে তুমি কীভাবে মজা করো তাই নিয়ে চারটি বাক্য লেখো।
1. I play with my friends in school.
আমি স্কুলে বন্ধুদের সঙ্গে খেলি। 
2. I solve problems together with my friends. 
আমি আমার বন্ধুদের সঙ্গে পড়া সমাধান করি।
3. I make different projects. 
আমি বিভিন্ন প্রোজেক্ট বানাই।
4. I chat with my friends during tiffin time.
আমি টিফিন টাইমে বন্ধুদের সঙ্গে গল্প করি।

Activity - 11 
Change the given verbs into 'verb + ing' forms and make sentences :
(প্রদত্ত ক্রিয়াগুলি 'ing' রূপ দিয়ে বাক্য রচনা করো)
Verbs Verb+ing Sentences
read read + ing reading I am reading a story book. (আমি একটা গল্পের বই পড়ছি।)
play play + ing playing Jayanta is playing cricket. (জয়ন্ত ক্রিকেট খেলছে।)
sing sing + ing singing We are singing together. (আমরা একসঙ্গে গান গাইছি।)
talk talk + ing talking Rita is talking loudly. (রীতা খুব জোরে কথা বলছে।)
sleep sleep + ing sleeping The child is sleeping. (শিশুটি ঘুমোচ্ছে।)
go go + ing going We are going to Sikim. (আমরা সিকিমে যাচ্ছি।)


 Activity -12 
Fill in the blanks with the Present Continuous Tense of the verbs given in brackets :
বন্ধনীতে দেওয়া শব্দগুলি Present Continuous Tense দিয়ে শূন্যস্থান পূরণ করো।
1. The boys are jumping (jump) on the sand.
2. Rima is dancing (dance) on the stage.
3. Sufi and Kamal are reading (read) a story.
4. I am eating (eat) rice now.
5. Soumen is riding (ride) his bicyle.
6. The boys and girls are doing (do) their class-work.

 Activity - 13
Fill in the blanks with Present Continuous tense of verbs given brackets.
বন্ধনীতে দেওয়া শব্দগুলি থেকে Present Continuous Tense দিয়ে শূন্যস্থান পূরণ করো।
1. The cat is sleeping (sleep) under the table.
2. I am visiting (visit) the zoo.
3. Ruby and Shabnam are singing (sing) a song. 
4. Rajib is reciting (recite) a poem. 
5. The boys are playing (play) football in the field.

 Activity - 14
Make sentences in Present Continuous Tense using the following verbs:
Present Continuous Tense-এ বাক্য গঠন করো নিম্নলিখিত ক্রিয়াগুলির দ্বারা।
walk - I am walking on the road.
          আমি রাস্তায় হাঁটছি।
speak - My mother is speaking to the teacher. 
           আমার মা শিক্ষকের সঙ্গে কথা বলছেন।
stand - Debika is standing in the line. 
          দেবিকা লাইনে দাঁড়িয়ে আছে।
move - The buses are moving slowly. 
          বাসগুলি ধীরে ধীরে চলছে।
drink - The old man is drinking coconut water. 
        বৃদ্ধটি ডাবের জল খাচ্ছেন।
run - The dog is running after a cat. 
     কুকুরটি বিড়ালটির পিছনে দৌড়চ্ছে।
make - My aunt is making a cake. 
       আমার কাকিমা একটি কেক বানাচ্ছেন।
live - live stiwer Rahim is living in a two-storeyed house. 
        রহিম একটি দুইতলা বাড়িতে থাকে।
watch - We are watching a cricket match. 
      আমরা একটি ক্রিকেট ম্যাচ দেখছি।

 Activity - 15 
Study the pictures given below and complete the sentences with Present Continuous Tense.
ছবিগুলি দেখো ও Present Continuous Tense দিয়ে বাক্যগুলি সম্পূর্ণ করো।


1. A girl is reading a book. 
একটি মেয়ে একটি বই পড়ছে।
2. Boys are running.
ছেলেরা দৌড়চ্ছে।
3. The old man is drinking water.
বৃদ্ধটি জল পান করছেন।
4. The man is walking through the forest.
 লোকটি জঙ্গল দিয়ে হাঁটছে।
5. Birds are flying in the sky. 
পাখিরা আকাশে উড়ছে।
6. The girl is dancing.
মেয়েটি নাচছে।

 Activity -16 
Fill in the blanks choosing suitable words from the Help Box given below:
প্রদত্ত সাহায্য বাক্স থেকে সঠিক শব্দ নিয়ে শূন্যস্থান পূরণ করো।
Help Box : suffering, merchant, screamed, shopping, trekking
1. I went for shopping with my parents.
আমি আমার মা-বাবার সঙ্গে কেনাকাটা করতে গিয়েছিলাম।
2. Piu's father is a rich merchant.
পিউর বাবা একজন ধনী ব্যবসায়ী।
3. Trekking is an adventure sport. 
ট্রেকিং হল একটি দুঃসাহসী খেলা।
4. Anik is suffering from fever. 
অনিক জ্বরে ভুগছে।
5. I screamed on seeing a snake. 
আমি একটা সাপ দেখে চিৎকার করলাম।

 Activity -17 
Make sentences with the following words :
নীচের শব্দগুলি দিয়ে বাক্য রচনা করো।
1. ceremony : I have to attend a marriage ceremony tonight.
আজ রাতে আমার একটা বিয়ের অনুষ্ঠানে যেতে হবে।
2. surrounded : Srilanka is a country surronded by sea.
শ্রীলঙ্কা হল একটি দেশ যা সমুদ্র দিয়ে ঘেরা।
3. gesture : She made a gesture of get frightened.
সে ভয় পাওয়ার অঙ্গভঙ্গি করলো।
4. essence : I could not get the essence of his speech.
আমি তার বক্তৃতার মূল ভাবটা বুঝতে পারিনি।
5. horizontal : He kept the books in a horizontal way.
সে বইগুলো পাশাপাশি রেখেছিল।

Activity -18 
Write six sentences on what you do in your daily life.
প্রতিদিনকার জীবনে তুমি কী করো তাই নিয়ে ছটি বাক্য লেখো।

My Daily Routine
 (আমার প্রতিদিনকার জীবনের রুটিন)
  • I get up early in the morning from bed.
  • I take breakfast at 7 a.m.
  • Then I go to school by my school bus at 7.30 a.m.
  • I returned from school around 2.30 p.m and take bath and lunch.
  • I play with my friends or watch TV in the afternoon.
  • Then I study, do my homework and later take dinner at 9.30 p.m.
আমি রোজ সকালে খুব তাড়াতাড়ি বিছানা থেকে উঠি। আমি সকাল সাতটায় জলখাবার খাই। সকাল ৭-৩০টায় স্কুল বাসে চেপে স্কুলে যাই। বেলা ২.৩০টে নাগাদ স্কুল থেকে ফিরে স্নান ও খাওয়া করি। বিকালে আমার বন্ধুদের সঙ্গে খেলি বা টিভি দেখি। তারপর আমি পড়ি, স্কুলের দেওয়া কাজ করি ও পরে ৯.৩০টা নাগাদ রাতের খাবার খাই।

 Self Check 
Let's read:
Read the passage carefully and answer the following questions :
A salt seller used to carry the salt bag on the back of his donkey to the market every day. On the way they had to cross a stream .One day the donkey suddenly tumbled down the stream and the salt bag also fell into the water. 
The salt dissolved in the water and hence the bag became very light to carry. The donkey became very happy. Then the donkey started to play the same trick every day. The salt seller understood the trick. He decided to teach the donkey a lesson. The next day he loaded a cotton bag on the back of the donkey. Again, the donkey played the same trick hoping that the cotton bag would still become lighter. But the wet cotton became very heavy to carry and the donkey suffered a lot. It learned a lesson. It didn't play the trick anymore after that day and the seller became happy again.


বঙ্গানুবাদ এক নুন বিক্রেতা রোজ তার গাধার পিঠে নুনের ব্যাগ চাপিয়ে বাজারে যেত। পথে একটা ছোটো নদী পেরোতে হত। একদিন গাধাটা নুনের থলে সহ উল্টে জলে গিয়ে পড়ল। নুন জলে গলে গেল ও থলেটা খুব হালকা হয়ে গেল। গাধাটা এতে খুব খুশি হল। তারপর গাধাটা রোজ একই চালাকি শুরু করল। নুনওয়ালা এটা ধরতে পারল। সে গাধাটিকে একটা শিক্ষা দেবে ঠিক করল। পরের দিন সে গাধার পিঠে একটা তুলোর বোঝা চাপালো। গাধাটা আবার এই কৌশল নিলো ব্যাগ হালকা হয়ে যাওয়ার আশায়। কিন্তু ভেজা তুলো খুব ভারী হয়ে গিয়েছিল ও গাধার খুব কষ্ট ভোগ হল। ওর একটা শিক্ষা হল। এটা আর কোনোদিন চালাকিটা করেনি ও নুনওয়ালাও খুশি হয়েছিল।

 Activity - 19 
Answer the following questions : 
নীচের প্রশ্নগুলির উত্তর দাও।
(a) Who used to carry salt bag on the back of his donkey to the market?
কে তার গাধার পিঠে নুনের বস্তা চাপিয়ে বাজারে নিয়ে যেত?
Ans. A salt seller used to carry salt bag on the back of his donkey to the market.
এক নুন বিক্রেতা তার গাধার পিঠে নুনের বস্তা চাপিয়ে বাজারে নিয়ে যেত।
(b) Where did the donkey tumble down? 
গাধাটা কোথায় উল্টে পড়েছিল?
Ans. The donkey tumbled down into the stream on the way to market.
বাজারে যাওয়ার পথে থাকা একটি নদীতে গাধাটা উল্টে পড়েছিল।
(c) Why did the bag become light?
বস্তাটা হালকা হয়ে গিয়েছিল কেন?
Ans. The bag became light as the salt dissolved in the stream water.
বস্তাটা হালকা হয়ে গিয়েছিল কারণ নুন নদীর জলে গলে গিয়েছিল।)
(d) Which trick did the donkey play? 
গাধাটা কোন কৌশল করেছিল?
Ans. The donkey started to tumble down into the stream with the bag so that the salt get dissolved and the bag became light.
গাধাটা রোজই বস্তাসহ নদীতে উল্টে পড়ে যেতে শুরু করেছিল যাতে নুনটা গলে গিয়ে বস্তাটা হালকা হয়ে যায়।
(e) What did the salt seller do to teach the donkey a lesson?
নুন বিক্রেতা গাধাটাকে শিক্ষা দেওয়ার জন্যে কী করেছিল?
Ans. The salt seller loaded a bag of cotton on the back of the donkey so that if the bag becomes more heavy after getting wet.
নুন বিক্রেতা গাধার পিঠে একটা তুলোর বস্তা চাপিয়েছিল যাতে জলে পড়ার বস্তাটা আরো ভারী হয়ে যায়।

 Activity - 20 
Tick (✔) the correct alternative : 
সঠিক বিকল্পটিতে দাগ দাও। 
(a) A (donkey/ horse) used to carry salt on his back.
(b) They had to cross a (river/stream/) on the way to market.
(c) The donkey with a salt bag fell (on the road / into the water)
(d) To teach the donkey a lesson the salt seller loaded a (jute/cotton ) bag on its back.
(e) The cotton bag became very ( heavy / light).

 Activity - 21 
Fill in the blanks with the words from the passage.
অনুচ্ছেদটি থেকে শব্দ নিয়ে শূন্যস্থান পূরণ করো।
In my childhood, I used to take bath in a stream with my father. One day suddenly I tumbled down the water. I got pain in my legs. Father decided to take me to a doctor with my wet shirt and shoes.
আমার ছোটোবেলায়, আমি আমার বাবার সাথে একটা ঝরনায় যেতাম স্নান করতে। একদিন হঠাৎ আমি জলে উল্টে পড়ি। আমার পায়ে ব্যথা পেয়েছিলাম। বাবা ঠিক করেছিল আমাকে ভিজে জামাজুতোতেই ডাক্তারের কাছে নিয়ে যাবে।

Activity - 22
Match column A, column B and column C to make sentences.
A সারি, B সারি ও C সারিকে মিলিয়ে বাক্য তৈরি করো।

 Activity - 23
Write a short story within six or seven sentences with the help of the hints given in the box :
 বাক্সে থাকা ইঙ্গিতগুলির সাহায্যে ছয় বা সাতটি বাক্যের মধ্যে একটি গল্প লেখো। 
Hints: hungry fox saw ripe grapes hanging high and jumped again and again to reach the grapes — missed — became sad got into a vineyard grapes are sour.

The Fox and the Grapes


Answer. Once, a fox was very hungry. It was walking through vineyards and saw a bunch of ripe grapes. But they were hanging from the higher branches. He jumped again and again to reach the grapes. But every time he just missed the hanging grapes. Finally, he gave up and became sad. He told himself that those grapes were sour and not worthy of eating.

একবার, একটি শেয়ালের খুব খিদে পেয়েছিল। সে একটা আঙুর বাগানের মধ্য দিয়ে যাচ্ছিল ও পাকা আঙুরের থোকা দেখতে পেল। কিন্তু ওগুলো অনেক উঁচু ডাল থেকে ঝুলছিল। আঙুরগুলো অবধি পৌঁছানোর জন্য সে বারবার ঝাঁপাতে লাগল। কিন্তু প্রতিবারই সে ঝুলন্ত আঙুর গুলোর নাগাল পেল না। শেষপর্যন্ত সে হাল ছেড়ে মনখারাপ করে রইল। সে নিজেকে বলল, ওই আঙুরগুলো খুবই টক ও খাবার যোগ্য নয়।


Tags : class 5 wings lesson 1 activity,class 5,wings lesson 5 solve,class 5 english wings,wings class v,wings class 5 lesson 5,class 5 wings lesson 2,class 5 wings lesson 3,wings class 5 lesson 3,wings class 5 lesson 1,class 5 wings lesson 10,class 5 wings lesson 1 page,class v wings solutions

Type Here ....

একটি মন্তব্য পোস্ট করুন (0)
নবীনতর পূর্বতন